Jak epidemii mění to, jak utrácíme

J

Skvělá infografika ukazující hloubku ekonomického propadu při epidemii – zde v případě USA, ale ono to u nás a v dalších zemích s tvrdými opatřeními může být ještě horší.

Hlavní zjištění:

– pár vítězů, ale hrozně moc poražených

– Cestovní ruch úplně zmizel: aerolinky cca -90%, hotely -85%, cestovky -85%, půjčovny aut -80%. Je to oblast zaměstnávají obrovské množství lidí: globálně 400 miliónů (!!), jednoho z devíti lidí na planetě živí cestovní ruchání.

– Restaurace (přitom v USA nejsou ještě všude zavřené): kvalitní -85%, až po fast food -40%. Rostou rozvážkové služby +50%

– Zábava: kina skoro -100%, veškerá další zábava prudký pokles, vzestup jen u hudebního streamování cca +20%, videostreaming +40%, gaming 70% (ten gaming je dost vypovídající o tom co se děje)

– Veškeré kamenné nakupování je dole -40 až -90%. Retail představuje obrovskou část ekonomiky, tj. výpadek v tržbách, vybraných daních, zaměstnanosti je masivní.

– Online nakupování roste, ale nevyvažuje pokles retailu. Nejvíc rostou online potraviny, logicky, cca +80%. Ale z malých čísel.

– Zdraví: paradoxně i zde je pokles cca -30%, nejvíc ale „fitness“ oblast, kde je to -75%

Infografika NYTimes.

Z článku je vidět, že krize zasahuje systémově celá odvětví. Systémově znamená, že není úniku, že to není čištění o neduživé hráče, všichni jdou úplně na kost. Už poklesy při poklesech o 10% se kácí firmy jak kuželky, protože jedou na doraz. Tady to jde o 80-90%, tedy „zu Grund“; tržby jsou zanedbatelné a zůstávají náklady. Tohle nelze vydržet dlouho.

Proč nemáme podobná data u nás? Už jsem to jednou psal, musím opakovat: jak má vláda reagovat a ladit opatření, mezi „Scyllou ekonomického krachu a Charybdou úmrtí lidí“, když nemáme přesná data? Emotivní, ad hoc a nutně diletantská rozhodování typu „otevřeme hobbymarkety, ale ne knihkupectví“ – podle jakých kritérií, když nemáme žádná čísla? Proč se otevírají velká centra se stovkami lidí uvnitř a ne malé krámky v periferiích země? Protože je někdo něčí kamarád a lobby zatlačila? Unihobby otevřeno, IKEA ne? (IKEA totiž nepatří kamarádovi kamaráda. Možná jsem zbytečně paranoidní, pardon).

Přidat komentář

Jiří Hlavenka

Podnikatel, investor, publicista, zastupitel Jihomoravského kraje.

Blog obsahuje materiály, které publikuji na Facebooku, případně i v jiných médiích. Jsou zde pro ty čtenáře, kteří Facebook nepoužívají nebo jej nemají rádi, a též pro případ, že bych se rozhodl Facebook opustit nebo on se rozhodl opustit mě.

Kde mě zastihnete